Paljonko video maksaa?

Paljonko video maksaa?

Videotuotannon kulurakenne

Videontuotannon kulut koostuvat pääasiassa työryhmän ja esiintyjien palkkioista, kaluston vuokrauksesta sekä jälkituotannon kuluista (musiikki, editointi, lisämateriaalit yms.). Videotuotannon budjettiin vaikuttaa myös videon levikki, koska laajempi julkaisu vaikuttaa lisenssien suuruuteen.

Videotuotannon budjetti

Usein kun kysyn asiakkaalta, paljonko olette varanneet videolle budjettia, saan vastaukseksi olkien kohautuksen tai vähintäänkin silmien pyöräytyksen ”No paljonko videon tekeminen maksaa?”. Se on vähän kuin menisi autokauppaan ja kysyisi myyjältä ”Paljonko auto maksaa?”, mutta yleensähän auton ostajalla on jo selkeä käsitys siitä, minkä hintaluokan menopeliä hän on etsimässä.

Samoin tulisi toimia videotuotantoja ostaessa. Sen sijaan että vertaillaan takakontin tilavuutta ja keskikulutusta, vertaillaan videotuotannon ominaisuuksia: panostetaanko tunnettuihin esiintyjiin, eksoottisiin lokaatioihin tai näyttävään tietokonegrafiikkaan? Yhdistelmiä on loputtomasti ja jokainen videotuotanto rakennetaan vastaamaan juuri sille asetettuja tavoitteita.

Esimerkkibudjetteja

Alla on erittely kolmesta budjettikategoriasta, joita Foxtalesin tyypilliset tuotannot liikkuvat.

Mikrotuotannot (-2.000 €)
Yleensä tuotantoja joissa on mies ja kamera, sekä editointityö. Tällaiset tuotannot sisältävät ennakkosuunnittelua hyvin vähän tai ei ollenkaan. Esimerkiksi tapahtumien taltioinnit ja messuvideot ovat tällaisia.

Keskikokoiset tuotannot (2.000-5.000 €)
Nämä ovat videotuotantojä pienellä työryhmällä. Yleensä mukana on vähintään ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä ja leikkaaja. Kameran edessä yrityksen omaa henkilökuntaa tai puoliammattilaisia esiintyjiä. Esimerkiksi yritysesittelyt, sisäinen viestintä, koulutusvideot.

Vaativat tuotannot (5.000-15.000… €)
Vaativat tuotannot toteutetaan elokuva-alan ammattilaisten voimin. Työryhmä voi muodostua ammattiesiintyjistä, useista kuvauspaikoista, sävelletystä musiikista, tietokonegrafiikasta ja elokuvatasoisesta kamerankäsittelystä. Esimerkiksi kaikki korkeatasoiset tuotannot kuten televisiossa esitettävät mainoselokuvat ja suuryritysesittelyt.

Ensimmäistä videotuotantoaan ostavan yrityksen on suositeltavaa lähteä liikkeelle pienestä ja edetä siitä vaativampiin tuotantoihin.

Yllä olevat esimerkit ovat vain karkeita arvioita. Jos budjetti tuntuu mysteeriltä kannattaa olla suoraan yhteydessä ja voidaan yhdessä miettiä, minkälainen budjetti olisi omiaan täyttämään videon tavoitteet.

Mika Voutilainen
0400234598
mika.voutilainen@foxtales.fi