Onnistunut tarjouspyyntö

Onnistunut tarjouspyyntö

Käyn läpi asioita joita olisi hyvä ottaa huomioon tehdessä tarjouspyyntöä videotuotannosta. Näiden asioiden miettiminen nopeuttaa osuvamman tarjouksen laatimista.

Hyvässä tarjoyspyynnössä on mietitty ainakin seuraavat kohdat: tavoite ja kohderyhmä, julkaisukanavat, aikataulu ja videolle varattu budjetti.

1. Tavoite ja kohderyhmä

Videolle asetetut tavoitteet määrittelevät pitkälti sitä, minkälainen video ne parhaiten täyttää. Mahdollisia tavoitteita voisi olla esimerkiksi uuden tuotteen tai palvelun lanseeraus, tiedottaa tulevasta tapahtumasta tai lisätä tuotemerkin tunnettavuutta.

Videon toteutustapaan ja tyyliin vaikuttaa se, kenen huomio videolla halutaan herättää. Minkälaisella videolla herättäisit alle 20-vuotiaiden mobiilipelejä pelaavien tyttöjen huomion?

Mieti, kenen haluat aktivoituvan videosta ja miten?

2. Julkaiseminen

Videon lopulliset esityskanavat on hyvä määritellä jo tarjousta tehdessä.

Nykyiset pääjulkaisukanavat ovat televisio ja elokuvateatteri, internet, messut- ja tapahtumat. Julkaisukanavilla on suurin vaikutus videon tekniseen toteutukseen ja mukana olevien taiteilijoiden tekijänoikeuskorvauksiin.

Televisio ja elokuvateatteri ovat julkaisukanavina kaikkein vaativimpia, koska teknisen toteutuksen tulee olla huippuunsa hiottua. Valoisassa ja meluisassa messuhallissa esitettävältä videolta vaaditaan vähemmän, koska katseluolosuhteet eivät ole optimaalliset.

Mitä tulee tekijänoikeuskorvauksiin, käsikirjoittajien, esiintyjien, ohjaajien, muusikoiden ja muiden taiteellisen panoksensa projektiin antavien korvaukset kertautuvat julkaisukanavan ja kattavuuden mukaan. TV- ja elokuva niistä suurimpia. Jos budjetti sallii kannattaakin lunastaa videon kaikki esitysoikeudet, jolloin korvauksista ei tarvitse huolehtia enää myöhemmin.

3. Aikataulu

”Olisko valmis jo huomenna?”

Videotuotantoja tilattaessa kannattaa olla liikkeellä hyvissä ajoin, koska jokainen videotuotanto on uniikki ja vie oman aikansa toteuttaa. Mitä vaativampi projekti sen pidempi tuotantoaika on. Keskimäärin videon työstämiseen tarjouksesta valmiiseen videoon kestää 1-4 viikkoa.

Video- ja elokuvatuotanto koostuu kolmesta vaiheesta: Esituotanto, tuotanto ja jälkituotanto. Kaikki vaiheet ovat yhtä tärkeitä, mutta kuvauksia edeltävä esituotanto, eli suunnitteluvaihe, on osuus jossa ei kannata hutiloida. Mitä enemmän esituotantoon panostetaan, sen varmemmin video osuu maaliin ja onnistuu.

4. Budjetti

”Eikai tämä tule maksamaan yli kymppitonnia?”

Kyllä ja ei. Video maksaa juuri sen verran, kuin yritys on sille varannut budjettia. Budjetti kannattaa määritellä realistisesti. Mieti, kuinka paljon arvoa videon tavoitteiden täyttyminen tuo?

Samasta käsikirjoituksesta voi tehdä videon 1.000 eurolla tai 100.000 eurolla, mutta tällöin lähtökohdat toteutuvalle videolle ovat täysin erilaiset.

Voit vertailla videotuotantotarjouksia keskenään, määräämällä videolle tarkan budjetin. Videotuotantotarjouksen laatiminen vie aikaa, joten sellaisen tekeminen ilman budjettia on aina hakuammuntaa ja useimmiten ajan hukkaa.